Fisksoppa med räkor och aioli

Igårkväll hade jag tjejträff hos mej. Jag bjöd på en, i mitt tycke, mycket mycket god fisksoppa. Det verkade som även mina gäster uppskattade smaken. Soppan ska toppas med en aioli och fast jag har lagat mycket mat genom åren så har jag faktiskt aldrig gett mej på majonäs, bea-sås gjorde jag mycket förr och detta påminner ju faktistkt lite om bea. Aiolin var "pricken över iet" i soppan!

Här har ni receptet: 

Fisksoppa med räkor och aioli (ur Dr Dahlqvist och Airams LCHF kokbok)

50 gr smör

10 cm purjolök i strimlor

1 finhackad vitlöksklyfta

300 gram bladspenat fryst eller färsk

2-3 msk philadelphiaost

2-3 dl vitt vin

2-3 dl vispgrädde

400 gr torsk

1 burk räkor i lag

Salt och peppar

Låt purjo o vitlök svettas i smöret utan att det tar färg. Tillsätt spenat och låt puttra några minuter. Rör ner philadelphiaosten. Slå i vin och grädde och låt sjuda i fem min på mellanvärme.  Späd ev med räkspad. Skär fisken i kuber och lägg i soppan. Låt sjuda under lock på svag värme 8-10 min. Smaka av och dofta över en aning vitpeppar och salt.

Aioli

2 äggulor

2-3 vitlöksklyftor

2 dl kallpressad rapsolja

1-2 tsk citronsaft

1-2 kryddmått salt
½ kryddmått  cayennepeppar

Rör samman pressad  vitlök och gulor. Droppa sakta ner oljan under ständig vispning tills det tjocknar. Smaksätt med övriga ingredienser. Förvaras kallt.

 

Häll i soppan i tallrikar, toppa med räkor och aioli. Servera med en bit brieost.  


Kommentarer
Postat av: kats

Meen så gott det låter :D

2011-03-02 @ 19:04:53
URL: http://kats.blogg.se/
Postat av: Maja

Kan bara intyga att det är riktigt, riktigt gott :)



Kramar Maja

2011-03-04 @ 17:31:59
URL: http://majaskraft.blogg.se/
Postat av: Monica

Den var fantastiskt god :) Tack för en trevlig kväll

2011-03-07 @ 20:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0